06-05-2023 Rit en Projectbezichtiging Hans
Begin van de middag op zaterdag 6 mei druppelden de Tractionnisten binnen bij SAMBA in Azelo. Ondergetekende was er wat eerder, om zijn Traction weer van een accu en motorkap te voorzien. Na een flinke bijlaadsessie ging het starten gelukkig weer soepel als vanouds. De gestalde Tractions bij SAMBA werden alvast naar buiten gemanoeuvreerd, klaar voor de start! In het uitbundige zonnetje (eindelijk!) was het prima keuvelen, terwijl de koffie doordruppelde en enige zoete lekkernijen op tafel verschenen. Stef had zijn Traction uitgeleend aan het toneelstuk De vergeten Twentse lente, waardoor hij het geluk had het dak open te kunnen gooien van zijn alternatieve DS Cabriolet.
Eenmaal aan de koffie deelde André de routes uit, maar verkondigde tegelijkertijd dat we in colonne richting Buurse zouden navigeren. Volg de zwarte Traction! Slechts één verkeerde afslag zat in het programma, verder was het heerlijk toeren door het Twentse landschap, via Delden en Beckum.
In Buurse werden we door een vakkundig gefabriceerd bordje gemaand om alle Citroëns rechts langs de weg te parkeren. Daar kwam Hans zijn oprijlaan af lopen, en gooide het hek wagenwijd open voor zijn gasten. Ook Mariska stond na alle arbeid ter voorbereiding van dit treffen klaar om iedereen hartelijk te verwelkomen. Of we wilden gaan zitten... Nou, eigenlijk stonden de heren te springen om het veelbesproken project van Hans te bekijken!
Wat is nu het geval, mocht u het nog niet gehoord hebben: Hans is een zeer bijzondere Traction aan het bouwen. In Denemarken had men ten tijde van de Traction bepaalde belastingregels waardoor een bedrijfsauto veel goedkoper was om te houden dan een personenauto. Daarom bouwde Citroën Denemarken Tractions 11BL om naar een bestelwagen, met een dichte achterzijde en een rechte achterkant. Zie HIER een fotootje ter illustratie. Een Varebil heette dat, bestelwagen op zijn Deens. Slechts 3 stuks bestaan nog.
Hans is nu dus een vergelijkbare auto aan het bouwen, maar dan op 11B-basis. Een extra grote besteller dus! Wegens een blessure (opgelopen tijdens het werken met Tractions, wees je bewust van het gevaar) was hij nog niet zo ver als gehoopt. Maar de ingezette lijn was duidelijk: De achterportieren gaan verdwijnen en achterop komt een grote deur.
Enkele onderdelen schijnen afkomstig te zijn van de donor-Traction die 'ouderwets' in de tuin staat te vergaan. Een charmant gezicht.
Na een heleboel uitleg over het wel en wee van deze Traction dwaalde de aandacht af naar de tweewieler die erachter stond: Een Triumph uit 1955. Die wilde men wel even horen lopen, wat na een paar ferme trappen op de kickstarter prima lukte. Over tweewielers gesproken: Er stond nog wat achter de schuur. Die zou Hans wel even ophalen, waarna een zeer unieke Eysink Renata tandem tevoorschijn kwam. Ooit, lang geleden, had Hans deze ontvangen als betaling voor wat werk aan de tuin. De manier om deze te starten blijkt eenvoudig: Heel hart trappen op die pedalen! En ook dit voertuig kwam pruttelend tot leven. Zulke bijzondere techniek mag je onze techneut wel toevertrouwen.
Uitgeput door alle informatie, motorgeluiden en benzinedampen verschenen de heren dan toch rond de tafel, waar Mariska in legio hapjes had voorzien. Een zaterdagmiddagborrel op zo'n prachtige locatie als bij Hans en Mariska, met mooi weer en goed gezelschap, het had niet beter gekund.
Hans en Mariska, hartelijk dank voor het warme welkom en André voor de mooie route en de verzorging in Azelo!
Groet, Milan