Even voorstellen: mijn Traction Avant van 1938.

Het is een 11BL die ik in 1971 heb bekomen van de eerste eigenaar in Ecouchez bij Argentan, Normandië. Een jaar ervoor was de prijs al afgesproken: 500Ffr, toen equivalent aan 350 gulden.

Toen ik de eigenaar heer Laignier in de zomer van 1970 met zijn auto tegenkwam bij een benzinepomp toonde hij zich bereid tot verkopen als hij een vervangende (kleinere) auto zou hebben gevonden. Ik was samen met een vriend en 2 vriendinnen; we werden gastvrij ontvangen in de woning van de weduwnaar op leeftijd. Er stond een Citroen vrachtwagentje in de garage waarmee hij zijn beroep als graanhandelaar had uitgeoefend. Beide auto’s waren nieuw gekocht in 1938; met de 11 BL reed hij slechts op zon- en feestdagen. Er stond 80.000 op de teller en de auto was nagenoeg gaaf.

TA op erf Ab Emmerzaal

Na ook zijn calvados voorraad (eigen gestookt uit 1938!) te hebben aangesproken was de koop bezegeld; de levering en betaling zouden we via correspondentie gaan regelen.

In de loop van een jaar zijn enkele brieven uitgewisseld totdat ik een bief van de zoon ontving dat zijn vader plotseling was overleden, maar dat hij uit de briefwisseling begreep dat de auto voor mij was bestemd. De voorwaarde was dat ik de auto voor 1 september 1971 moest ophalen. Nou, dat is gelukt: we zijn zonder problemen beide grenzen over gereden en ik heb de auto later in Nederland ingeklaard. Na enkele kleine aanpassingen (glazen rem pot en heupgordels voorstoelen) kreeg mijn TA het NL-kenteken 91-42-RX in plaats van het Franse 49 BA 61 voordien.

De auto heb ik pas laten restaureren omtrent 1990 en sindsdien rij ik er jaarlijks een paar duizend kilometer mee, o.a. enkele regionale rally’s.

TA op Ab Emmerzaal

Zelf ben ik 10 jaar jonger dan de TA, deels gepensioneerd, en woon in Winterswijk.

Ab Emmerzaal