20-03-2022 Oefen-oldtimerrally TAN Oost

Op zondag 20 maart verzamelden zich 7 Tractions, een DS, CX, 2CV en nog wat vreemdmerk-voertuigen bij Classic Job in Dalfsen. Voorzien van koffie en koek mochten we rondlopen in deze snoepwinkel. De focus ligt niet meer volledig op Franse auto’s zoals voorheen, maar Frans voert nog duidelijk de boventoon. Dit komt deels door het ‘dealerschap’ van het naoorlogse Franse luxemerk Facel Vega. Er stonden heel wat exemplaren van dit bijzondere merk in verschillende stadia van restauratie in de voorraad, werkplaats en showroom. Voor de restauraties doet Classic Job alles intern, het is indrukwekkend om over al die technieken te horen tijdens de korte rondleiding die Job ons gaf. Dank voor de ontvangst aan Job, die zich trouwens als Erkend TAN-garagist ook graag over uw Traction ontfermt!

24

Daarna was het tijd voor de uitleg. Uitleg? Ja, we werden geschoold in de kunst van het rijden van oldtimerrally’s. Dat is géén snelheidswedstrijd, waar men al snel aan denkt bij een rally. De nadruk ligt op goed navigeren met ouderwetse papieren kaarten. Onze interne rally-ervaringsdeskundige Jan wil graag meer mensen enthousiasmeren voor het rijden van rally’s, dus speciaal voor ons had hij een ‘oldtimerrally voor dummies’ uitgezet. De uitleg was helder. De verschillende navigatietechnieken in deze rally (klik hier voor uitleg) werden nagelopen, de regels uiteengezet en vooral ook de valkuilen benoemd. Uitzetters van rally’s vinden het namelijk leuk om instinkers in de route te verwerken en die zaten ter lering en vermaak dan ook in de route van deze dag.

Met enige tussentijd vertrokken de equipes vanuit Dalfsen richting de Weerribben. Onderweg moest men tijdens het navigeren ook goed om zich heen blijven kijken, want om te controleren of de juiste route gevolgd is moet je speciale bordjes vinden langs de kant van de weg. De letters die daarop staan noteer je en vormen je score.

32

Met de bol-pijl-methode, een puntenrit, ingetekende lijn en een pijlenrit-kortste route kronkelden we door Overijssel. Regelmatig zag je andere deelnemers van allerlei kanten dezelfde punten benaderen, blijkbaar waren er verschillende manieren om de route te rijden. Dat kan natuurlijk niet, er is maar één route de juiste volgens de rallysystematiek als je goed had opgelet tijdens de uitleg. Dat leidde ertoe dat op het eindpunt veel mensen niet alle controlebordjes bleken te hebben gevonden. Sterker nog, de gemiddelde score lag rond de 3 bordjes, terwijl de toppers er 8 gevonden bleken te hebben. Er is nog veel te leren en oefening baart kunst, was onze conclusie. Het was wél heel leuk om te doen!

39 

Bij restaurant Geertien in Muggenbeet genoten we van een lunch in de ruimte die voor ons was gereserveerd. Organisator Jan telde de scores en reikte uiteindelijk een enorme bokaal uit aan Bob en Dorothée, die de aanmoedigingsprijs het meest hadden verdiend met hun score. Rally-routiniers Benno en Karianne en één der zoons Meijer met partner hadden aan hun topscores tenslotte al genoeg eer. Vanuit de hand van voorzitter Frans kreeg Jan een bedankje voor deze goed geregelde en leuk opgezette dag. Het zou zomaar kunnen dat dit evenement een vervolg krijgt…