18-02-2023 Sleutelochtend te Azelo
Ja, het was weer een leerzame ochtend, de sleutelochtend die deze keer gehouden werd in het Societeitsgebouw SAMBA in Azelo!
Hennie de Jong had deze ochtend de verwarming al vroeg opgestookt. Henny van Zandvoort had een mooi programma voorbereid dat bestond uit: wetenswaardigheden rond de versnellingsbak, en een kijkje in de analoge spanningsregelaar van een Traction. Hans mocht het uitleggen…
Er was een driepoot beschikbaar om de versnellingsbak te bevestigen zodat iedereen het goed kon zien. Alles wat er ongeveer mis kan gaan met een versnellingsbak passeerde de revue, en dat is heel wat: geen olie, te weinig olie, aanduwen van de Traction, verkeerd schakelen, afremmen op de koppeling, slijtage van de lagers, vroegere en verkeerde reparaties, verkeerde afstelling, de synchromesh die versleten is, de schakelvorken, de afstelling van de blokkeerstift en het druklager, revisie, een huilende versnellingsbak, enzovoort. Jullie raden het al: er waren voldoende ervaringsdeskundigen in de zaal, dus ook dit verhaal werd mooi ondersteund door de praktijk!
Vervolgens werd overgeschakeld naar de laboratoriumopstelling van een simulatie van de elektrische installatie van de Traction. Een elektromotor drijft hierbij de dynamo aan met een gemiddeld toerental. Vervolgens gaat de dynamo op gang komen door het aanwezige remanent magnetisme, en regelt de spanningsregelaar de spanning af op een waarde van rond de 7,3 volt, tevens wordt de maximale stroom afgeregeld. Nou ja, afregelen, het is meestal met 20 ampère wel op, meer levert de dynamo meestal niet.
Zowel de geproduceerde stroom als de spanning konden we aflezen op diverse meters, dus mooi om te zien.
Ook kon er een belasting ingeschakeld worden, zoals een kabel naar de accu van de Traction van Adrie (met toestemming) en zeg maar het aansluiten van 2 of 3 duplolampen… Duidelijk was te zien dat de spanning afnam en de ampèremeter over de 20 ampère stond. Hieruit blijkt dat met dim of groot licht de installatie gewoon maximaal belast is. Alles wat je dan nog bijschakelt, is feitelijk te veel….
Door het plaatsen van LED lampen krijg je natuurlijk weer volop ruimte op het boordnet van de Traction!
We hadden ook een oproep gedaan om eventuele spanningsregelaars mee te nemen om na te gaan of ze echt kapot zijn of dat de afstelling niet deugt. Nou, dat heeft Henny geweten, want we hebben enkele spanningsregelaars kunnen afstellen en werkend kunnen maken. Toch een hele klus. We zijn dan ook van plan een spanningsregelaar-spreekkuur te organiseren in SAMBA op de donderdagmiddag!
Wordt vervolgd.
Verder was er natuurlijk soep en koffie en nog veel meer, en een bult gezelligheid zoals dat heet.
Zowel de aanwezigen, en dat waren er veel, misschien wel 22 personen, en de Technische Commissie afdeling Oost, bestaande uit Frits, Henny, Wilbert en Hans, en de catering die verzorgd werd door Bob en Dorothee hebben dit prachtige evenement mogelijk gemaakt!
Tot ziens,
Hans ter Heijne